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Filmes, Livros, Música

11º Festival de Cinema Gay e Lésbico de Lisboa

Categorias - Queer Pop

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Sábado, 15 - 18:00
Cinema São Jorge - Sala 2
Sessão comentada por / Session with comments by:
João Lopes and Nuno Galopim
Não se trata de um 'best of' de Madonna, mas antes um olhar por momentos nos quais reconhecemos algumas das ideias fulcrais da sua obra videográfica, escolhidos entre episódios de grande projecção mediática e outros porventura menos expostos. Telediscos de realizadores como David Fincher, Jean Baptiste Mondino, Stéfane Sednaoui ou Keshishian revelam a invulgar capacidade de Madonna em vestir personagens, mesmo que em todas more, acima de tudo, ela mesma.

Madonna, Bad Girl (USA, 1993), de / by David Fincher

Madonna, Like A Prayer (USA, 1989), de / by Mary Lambert

Madonna, Drowned World (USA, 1998), de / by Walter Stern

Madonna, Hollywood (USA, 2003), de / by Jean Baptiste Mondino

Madonna, Hung Up (USA, 2005), de / by Johan Renck

Madonna, You'll See (USA, 1995), de / by Michael Haussman

Madonna, I'll Remember (USA, 1994), de / by Alex Keshishian

Madonna, This Used To Be My Playground (USA, 1992), de / by Alex Keshishian

Madonna, Deeper & Deeper (USA, 1992), de / by Bobby Woods

Madonna, Fever (USA, 1993), de / by Stéfane Sednaoui

Madonna, Vogue (USA, 1990), de / by David Fincher

This is not a 'best of' Madonna; rather, a look at the moments that best illustrate the key ideas of her work in music videos, including some episodes that garnered widespread media attention, and others that were less visible. Videos by directors such as David Fincher, Jean Baptiste Mondino, Stéfane Sednaoui or Keshishian showcase Madonna's exceptional skill in inhabiting various characters, even though in each of them, she reigns supreme.

Domingo, 16 - 18:00
Cinema São Jorge - Sala 2
Sessão comentada por / Session with comments by:
João Lopes and Nuno Galopim
Duas preocupações centrais cruzam esta selecção de telediscos. Numa primeira etapa recordam-se primeiras experiências de projecção de iconografia e temáticas queer num veículo de promoção discográfica que, apesar das experiências nos anos 60 e 70, ganha fôlego em inícios de 80 sob o aparecimento da MTV. Partimos depois à descoberta de corpos e das suas expressões de transformação, sublinhando estas a curiosidade de músicos e realizadores pela noção de género.

Bronski Beat, Smalltown Boy (UK, 1984), de / by Bernard Rose

David Bowie, Boys Keep Swinging (UK, 1979), de / by David Malett

U2, One (Ireland, 1992), de / by Anton Corbijn

Robbie Williams, Rock DJ (UK, 2000), de / by Vaughan Arnell

Christina Aguilera, Beautiful (USA, 2002), de / by Jonas Akerlund

Marilyn Manson, The Dope Show (USA, 1988) de / by Paul Hunter

The Knife, Pass This On (Sweden, 2004), de / by Johan Renck

Robert Palmer, Addicted to Love (USA, 1985), de / by Terrence Donovan

Shania Twain, Man! I Feel Like a Woman! (USA, 1999), de / by Paul Boyd

Antony & The Johnsons, Hope There's Someone (USA, 2005), de / by Glen Fogel

Madonna, Bedtime Story (USA, 1995), de / by Mark Romanek

This selection of music videos responds to two main concerns. A first stage serves to invoke early experiences in the projection of queer iconographies and themes through a means of promotion that, despite the experiments of the 60s and 70s, would only gain prominence in the 80s thanks to MTV. We then embark upon the discovery of bodies and their expression and transformation, all of which emphasize the interest on the part of artists and directors in the notion of gender

Sexta, 21 - 15:30
Cinema São Jorge - Sala 3
How do I look
Wolfgang Busch
Queer Pop - Documentário
75 min. EUA 2006 iCal Google Calendar
How Do I Look é um manifesto artístico lgbt, um projecto comunitário de sensibilização para o HIV / sida e um programa de educação pela arte, onde se retrata os membros da comunidade das galas do Harlem que transpuseram os muros destas sociedades recreativas e colaboraram com estrelas mediáticas como: Queen Latifah, Madonna, India e o estilista Thierry Mugler. How Do I Look mergulha fundo nesta tradição de mais de 35 anos, do bairro nova-iorquino. O documentário realça os estilos de vida destas lendas e ícones, o seu sistema de castas, as suas batalhas quotidianas, as incompatibilidades entre a velha e a nova escola do vogue, as competições na passerelle, a marca de três gerações de tradição estética da gala, questões de saúde e educação transgénero, mensagens de esperança na luta contra o HIV / sida, e o modo como adquiriram confiança, auto-estima e estatuto, através desta arte. A estética deste documentário é o resultado directo desta forma improvisada de arte performativa e da sua evolução natural.

How Do I Look is an lgbt artistic empowerment, HIV / aids awareness community project and an arts in education program, focusing on the members of the national Ball community that took their talents outside the Ball scene and worked with superstars such as: Queen Latifah, Madonna, India and fashion designer Thierry Mugler. How Do I Look takes you inside of this over 35 year old Harlem tradition. The documentary highlights on the legends' and icons' lifestyles, their house system and family values, their every day struggles, the fierce fashion the dance vogue old way vs. new way and runway competition, the passing of three generations of ballroom fashion traditions, transgender health issues and education, hope messages on the battle with HIV/Aids, and how they build their confidence, self-esteem and ballroom status through the arts. The outstanding fashion, runway and voguing visuals in this documentary are the result of this improvisational performance art form and the natural artistic progression.

Sexta, 21 - 17:30
Cinema São Jorge - Sala 3
The godfather of disco
Gene Graham
Queer Pop - Documentário
84 min. EUA 2007 iCal Google Calendar
The Godfather of Disco parte da pungente autobiografia de Mel Cheren, My Life and the Paradise Garage: Keep On Dancin'. Através de uma série de entrevistas com as figuras chave da comunidade da dance music, o documentário acompanha a vida de Mel Cheren de forma a examinar as correntes culturais e musicais de inícios de 1970 que estão na origem do disco, bem como a contribuição da West End Records para esse movimento, o eclodir da Paradise Garage e o impacte do VIH / sida na cidade de Nova Iorque. Mas The Godfather of Disco é também um olhar a uma forma particular de activismo que Mel protagonizou, ao aliar a música à luta contra a sida através do seu trabalho de caridade para o GMHC (Gay Men's Health Crisis) e para o 24hrs for Life / LifeBEAT. Mel revela-se uma testemunha privilegiada de um tempo e de um lugar, mantendo ainda hoje o mesmo espírito activista.

The Godfather of Disco is a feature length documentary based on Mel Cheren's powerful autobiography, My Life and the Paradise Garage: Keep On Dancin'. Through a series of interviews with a who's who of the dance music community, Godfather of Disco uses the arc of Mel's life to examine the early 70's musical and cultural currents that gave birth to disco, West End Records' contribution to that scene, the rise of Paradise Garage, and the onslaught of HIV/Aids and it's impact on New York City. We look at Mel's activist years as he harnesses the power of music to fight Aids via his charity work for GMHC and 24hrs for Life/LifeBEAT. Through it all, Mel has been there, done that, lived to tell the tale and continues to do it all today.

Sábado, 22 - 18:00
Cinema São Jorge - Sala 2
Sessão comentada por / Session with comments by:
João Lopes and Nuno Galopim
Depois do corpo, e das suas transformações, uma selecção de telediscos que procura as suas relações entre si e com o espaço que o envolve. Expressões (mais ou menos evidentes) da cultura queer cruzam pequenas 'curtas' de realizadores como John Cameron Mitchell, Greg Araki ou o português Paulo Costa Pinto. Canções ao serviço de bandas sonoras colhidas entre figuras da cultura pop/rock alternativa, assim como de vozes mainstream com evidentes relações com os universos queer.

Micronauts, The Jag (France, 1999), de / by Gregg Araki

Sigur Ros, Vidrar Vel Til Loftárasa (Iceland, 2001), de / by Stefán Arni e / and Siggi Kinski

Pet Shop Boys, Being Boring (UK, 1990), de / by Bruce Weber

Kylie Minogue, Slow (Australia, 2003), de / by Bailie Walsh

The Gift, Driving You Slow (Portugal, 2004), de / by Paulo Costa Pinto

Bright Eyes, First Day of My Life (USA, 2005), de / by John Cameron Mitchell

Madonna, American Pie (USA, 2000), de / by Philip Stolzl

After the body and its transformations, a selection of music videos that explores the relations between bodies and the space around them. Expressions of queer culture (more or less obvious) enter these 'shorts' by directors such as John Cameron Mitchell, Gregg Araki, or the Portuguese Paulo Costa Pinto. Songs at the service of soundtracks plucked from the alternative pop/rock scene, as well as mainstream voices with clear connections to the queer universe.

Programas para maiores de 18 anos - Esta secção é meramente informativa, verifique eventuais alterações de programa junto da organização do festival.
Bilhete Normal - Sala 1 e Sala 3 - 3.00 EUR (2.00 EUR para membros de associações LGBT).
Sala 2 - Grais com levantamento prévio de bilhete.
 
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